Oerang Oetangs en Kinabatangan Rivier - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Edwin Venhuizen - WaarBenJij.nu Oerang Oetangs en Kinabatangan Rivier - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Edwin Venhuizen - WaarBenJij.nu

Oerang Oetangs en Kinabatangan Rivier

Door: Edwin

Blijf op de hoogte en volg Edwin

03 September 2009 | Maleisië, Kuala Lumpur

Na aankomst met de boot van het turtle eiland zijn we doorgereden naar Sepilok. Dit is een Oerang Oetang opvangcentrum waar apen terecht komen die gewond of wees zijn of als huisdier gehouden zijn. De apen worden daar verzorgd totdat ze (weer) zelfstandig in de natuur kunnen overleven. De tour begon met een introductie DVD over wat er in Sepilok allemaal gedaan werd. Uiteraard was er de mogelijkheid om donateur te worden om of een Oerang Oetang te adopteren. Voor x euro per jaar krijg je dan foto’s en verhalen thuis gestuurd van “jouw” Oerang Oetang. Met het geld wordt dan het centrum draaiende gehouden.

Na de DVD was het tijd om de jungle in te gaan om de Oerang Oetangs live te gaan spotten. Je loopt dan naar het feeding platform wat een soort tribune is. Daar staan dan ongeveer 100 andere toeristen te kijken naar de Oerang Oetangs. De dieren komen uit de jungle naar het platform om te eten. Hier hebben we 30 min staan kijken en zijn toen weer naar de uitgang gegaan. Dit was wel heel toeristisch en viel ons een beetje tegen. Hoe je het wendt of keert, het is wel heel mooi om Oerang Oetangs van dichtbij te zien.

Twee uur nadat we Sepilok hadden verlaten kwamen we aan bij de Kinabatangan rivier. De laatste twee kilometer ging over een hobbelig zandpad, maar daar zagen we al de eerste apen in het wild. Rondom deze rivier bevindt zich de grootste concentratie wildlife van Borneo. Het laatste stuk naar de lodge ging met een bootje over de rivier. Volgens de boeking details die wij in NL ontvingen zou het een eco lodge zijn met een paar hutjes en een gedeeld toilet, douche en eetgelegenheid. Waren we bij de Mount Kinabalu al in een beter hotel gezet, nu was dat weer het geval. De lodge was slechts 6 maanden oud en bestond uit meerdere losstaande huisjes voorzien van douche en toilet. Dit was een leuke verrassing. Het restaurant keek uit over de rivier en de jungle rondom.

In de middag gingen we onze eerste boottocht over de rivier maken in de hoop wildlife te spotten. We waren nog geen 10 min onderweg of we zagen twee Oerang Oetangs in het wild. Dit was toch wel heel speciaal en een andere beleving dan in Sepilok. We gingen verder om olifanten te zoeken, maar die waren helaas niet te vinden. De volgende apen die we zagen waren macaca apen. Als laatste hebben we een grote familie Proboscis apen gezien. Die hebben als bijnaam de Hollanders vanwege hun grote neus en dikke buik. Helaas deed het rainforest zijn naam weer eer aan en we werden getrakteerd op een echte tropische regenbui, waardoor we terug gingen.

Na het eten was het weer droog en gingen we voor onze tweede tocht, de nacht tour. Om 21:00 zijn we in het donker in een bootje geklommen om het nachtleven van de jungle te spotten. Onze eerste vangst was een Anaconda slang van een paar meter lang. Die lag lekker langs de waterkant zijn zojuist gegeten diner te verwerken. Daarna hebben we een paar vogels gezien, waaronder de fel gekleurde ijsvogel. We hebben een slapend koppel Proboscis apen gezien onderweg naar de plek waar de olifanten zich vaak ophielden. De kapitein probeerde ze te lokken door olifanten geluiden na te doen waar ze echt op reageerden. Er was er één gespot in de bosjes langs de waterkant maar die was te snel verdwenen om op de foto gezet te worden.

Op de terugweg hebben we nog een zwarte katachtige gespot waar ik niet helemaal de naam meer van weet. Als laatste hebben we meerdere vuurrode ogen van krokodillen in het water gezien. Ook in het donker zie je enorm veel dieren in de jungle van Borneo. Na twee uur was de tour en daarmee ook de lange dag weer voorbij.

• 03 September 2009 - 11:20

Jeanet Duursma:

Hoi Annelies en Edwin

Ik ben net terug uit Egypte maar na het lezen van jullie verslagen kijk ik al uit naar december als wij naar maleisie vliegen,Geniet er lekker van en ik hoor wel wat echt de moeite waard is om te bezoeken als jullie weer terug zijn.
    Ik blijf jullie nog wel volgen de komende weken

Heel veel plezier nog,

groeten jeanet

• 03 September 2009 - 18:17

Kees:

dat was volgens mij een leuke dag en een wat enge nacht, weer met plezier gelezen en de fotos bekeken!
    Wat een beesten boel in de jungle.
    kijk nu alweer uit naar het vervolg.
    joe hoei
    doei

• 04 September 2009 - 17:08

Tamara Hooijman:

Leuke herkenbare verhalen! En ik ben jaloers dat jullie de orang utans wel in het wild hebben gezien, dat geluk had ik helaas niet ;.) ! Veel plezier verder op Bali!

• 04 September 2009 - 21:00

Bob En Judith,:

Hallo ontdekkingreizigers,

Complimenten voor het knappe fotowerk van de oeran oetangs. Anaconda slang in donker is toch duidelijk te zien.Het jungle gebeuren is hiermee goed te zien in Purmerend. Het is geweldig en tevens spannend om zo met jullie mee to mogen genieten. Veel liefs en en tot het volgend verslag PaPa en MaMa