Sabah thee - Reisverslag uit Sandakan, Maleisië van Edwin Venhuizen - WaarBenJij.nu Sabah thee - Reisverslag uit Sandakan, Maleisië van Edwin Venhuizen - WaarBenJij.nu

Sabah thee

Door: Edwin

Blijf op de hoogte en volg Edwin

30 Augustus 2009 | Maleisië, Sandakan

Vandaag stond er een lange rit van ongeveer 5 uur voor de boeg naar Sandakan. Eigenlijk dwars van noord naar zuid Borneo. Na ongeveer een uur rijden stopten we bij de Sabah Tea Plantation. Hier in Sabah wordt veel thee geproduceerd en dat komt allemaal van deze plantage. Wij mochten een kijkje nemen hoe dit alles in zijn werk gaat.

Op de plantage worden drie soorten thee gemaakt: groene thee, normale zwarte thee en organic thee. Veruit het grootste deel van de productie is zwarte thee. Deze (groene) blaadjes worden met een soort heggenschaar van de boompjes geknipt en in een zak opgevangen. De blaadjes worden vervolgens op een machine gelegd die alles met warme lucht ventileert. De bladeren verliezen hierdoor 60% van hun vocht.

De volgende stap is het rollen van de bladeren door een pers die het overgebleven vocht uit de bladeren perst. Dan volgt er een chemisch proces van 1 a 2 uur waardoor er tannine ontstaat in de pulp. Vervolgens wordt het goedje verhit en veranderd de kleur van groen naar zwart. De laatste stap voor het verpakken is het sorteren. In weer een andere machine wordt de thee gesorteerd naar grootte en vorm. Het geheel wordt dan verpakt in zakjes en de zakjes weer in dozen en is het geheel klaar voor verzending.

Na deze rondleiding kregen we een lunch met uitzicht over de uitgestrekte heuvelachtige velden met thee bomen, uiteraard met een grote kan (organische) thee. Zeer speciaal uitzicht met de velden met thee bomen tussen de bomen en planten van de rainforest. Na de lunch kregen we nog een educatieve rondleiding over de plantage waar een grote hoeveelheid fruitbomen, planten en bloemen aan ons werd voorgesteld. Toen was het tijd om te gaan en zijn we met nog één keer stoppen onderweg doorgereden naar Sandakan. Het hotel was voorzien van een zeer groot zwembad en daar hebben we nog net voor het donker een uurtje kunnen dobberen.

• 30 Augustus 2009 - 15:11

Judith En Bob:

bedankt voor het leuke verslag. We zaten er al een beetje naar uit te kijken. Dit wordt weer een prachtige reis, echter heel anders dan vorig jaar. Jullie staan leuk op de foto. We wachten met spanning op het volgende verslag. verslag. Heel veel liefs. Pa en Ma.

• 01 September 2009 - 07:44

Kees:

Leuk verslag,ga vanmiddag aan de thee van DE
    ook valt hier af en toe een bui en geen zwembad!
    Veel plezier en geniet er van
    groet kees

• 02 September 2009 - 13:52

Kees:

joe hoe we wachten op berichten uit de rimboe of ubu