Kuala Lumpur - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Edwin Venhuizen - WaarBenJij.nu Kuala Lumpur - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Edwin Venhuizen - WaarBenJij.nu

Door: Edwin

Blijf op de hoogte en volg Edwin

04 September 2009 | Maleisië, Kuala Lumpur

Om 5:30 ging de wekker weer want vandaag stond de ochtend boottocht op het programma. Vanuit de boot zie en hoor je de jungle ontwaken. In de ochtend zie je voornamelijk veel vogels en wat minder grote dieren. We hebben toekans, arenden, ijsvogels, soort witte ooievaars, soort zwarte kippen met hoge poten en nog een paar andere gekleurde vogels gezien. Ik ben de meeste namen vergeten en zal thuis eens kijken naar een vogel site van Borneo. Ook vandaag hielden de olifanten zich schuil in de jungle, maar hebben we wel in een flits een bebaarde pumba (wildhog) gezien. We wilden nog wat Probiscus apen spotten maar die hebben we niet gevonden. Wel zagen we weer een Oerang Oetang hoog in de boom zitten. Prachtig om de Kinabatangan boottochten mee af te sluiten. Na de 2,5 uur durende ochtend tocht zat onze Borneo tour er helaas alweer op. We moesten de koffers pakken en via de rivier naar de auto. Twee uur later werden we op het vliegveld van Sandakan afgezet voor onze vlucht naar Kota Kinabalu in het noorden.

We kwamen in de middag aan en hebben we de rest van de dag bij het zwembad van het hotel doorgebracht. ’s Avonds zijn we weer gezellig gaan eten bij één van de restaurantjes aan zee. De volgende ochtend konden we om 8 uur op wat voelde als uitslapen. We vlogen om 10:45 naar Kuala Lumpur. De vlucht ging wederom soepel en een taxi bracht ons naar het hotel dat zich op een paar 100m van de beroemde Petronas Twin Towers bevond.

In de middag hebben we Kuala Lumpur verkend. We hebben de Petronas Towers, de shopping malls, het koloniale district en Chinatown gezien. Kuala Lumpur heeft een uitgebreid netwerk van openbaar vervoer. Je kunt met metro, bus, monorail en trein de stad rond voor een paar eurocent. In Chinatown kan je alles kopen wat maar nagemaakt kan worden. Op de markt zie je dingen als Louis Vuitton tassen, Rolex horloges, merkkleding, riemen, portemonnees, zonnebrillen en megaveel kraampjes met eten. Op het eten na is alles nep/nagemaakt. We hebben hier wat t-shirts en polo’s ingeslagen voor zeer weinig geld. Wel weer even afdingen natuurlijk.

’s Avonds zijn we naar een zeer leuk restaurant gegaan net buiten de binnenstad. Dit was een tip uit de Lonely Planet en een zeer goede tip. Hier serveerden ze traditioneel Maleisische gerechten, terwijl men in een tropische tuin zit. Ondanks dat het restaurant er erg chic uitzag en voor de upper class was, kostte het eten inclusief wijn in totaal niet meer dan 25 euro. Dan moet ik erbij zeggen dat de wijn voor 60% van de kosten zorgde. Op de terugweg naar het hotel zijn we nog langs de Petronas Towers gegaan en hebben we mooie by night foto’s kunnen maken.

Onze laatste dag in Maleisië begon met regen en volgens de locals hoorde dat helemaal niet in deze tijd van het jaar. Na het ontbijt zijn we weer naar Chinatown gegaan om een shirt van Annelies te ruilen en wonder boven wonder is dat ons nog gelukt ook. Via de metro zijn we naar het centraal station gegaan en daar hebben we de monorail gepakt richting de Menara toren. Deze communicatie toren is de derde hoogste toren van de wereld en geeft een mooi 360 graden uitzicht over Kuala Lumpur. De meeste mensen gaan voor de luchtbrug van de Petronas Towers maar die ligt lager, is drukker, heeft een maximum bezoekersaantal en heeft geen 360 graden view.

Je stapt de lift in en 58 sec later gaan de liftdeuren weer open en sta je op het observation deck dat iets minder dan 300m van de grond is. Je kunt helemaal rondlopen en hier vandaan heb je een prachtig uitzicht over Kuala Lumpur. Nu zie je eigenlijk pas hoe groot Kuala Lumpur is en hoeveel deze stad nog in ontwikkeling is. We konden helaas niet al te lang blijven, want om 13:00 zouden we alweer opgehaald worden bij ons hotel. Om 15:20 vertrokken we namelijk voor onze tweede bestemming, Bali in Indonesië. Dit was alweer de derde vlucht binnen drie dagen!!!

Die dag er voor wilde we in het hotel vast via het internet inchecken om op deze manier onze stoelen uit te kiezen voor deze vlucht. Je raadt het al, dit ging natuurlijk niet goed. Tijdens het inchecken hadden we onze stoelen veranderd naar window seats, maar toen ik op continue klikte stopte het internet ermee. Het probleem bij het inchecken via het web is echter dat wanneer het proces onderbroken wordt, je het proces niet opnieuw kan doorlopen. Standaard waren we op slechte stoelen ingedeeld en helaas hebben we dat niet kunnen veranderen. Ga weer even terug naar ons verslag van het vertrek van Schiphol en je begrijpt dat dit probleem eerst opgelost moest worden. Na één belletje met Malaysia Airlines was het gelukkig al geregeld en kregen we raamplaatsen voorin het toestel.

De vlucht ging soepel en omdat we voorin het toestel zaten hoefden we ook bijna niet te wachten bij het regelen van het visum. Uiteraard stond de chauffeur er keurig op tijd en na een uur zaten we in Ubud op Bali.

• 04 September 2009 - 20:44

Judith En Bob:

Hoi jongens,
    Twee dagen geleden zat ik tv te kijken en wat zag ik Kuala Lumpur. Ene Spiderman beklom die Petronas toren. Zo vanaf de buitenkant. Illegaal natuurlijk, en hij was ook ontdekt en met een helikopter naar beneden gehaald. Ik dacht nog straks zien jullie dat real live. Leuk verslag hoor en mooie fotos. Groetjes en liefs ma en pa.

• 05 September 2009 - 07:03

Kees:

Hoi Luitjes, weer een gezellig verslag , als ik het goed heb begrepen zijn jullie nu met zijn vieren, dus zeg ik uit een regenachtig amsterdam veel plezier alle vier

• 05 September 2009 - 14:10

Laura & Stefan :

Bedankt voor jullie reactie! We vertrekken morgen naar Sydney. Jullie ook nog veel plezier!
    Groetjes!

• 05 September 2009 - 17:28

Bamboepad 24 En 26:

He gasten, hier even een korte reactie van de buurtjes links en rechts. Wat een vette foto's en mooie verhalen. We horen en zien graag alles wel als jullie weer terug zijn.

Groetjes, Remy, Wendy, Marco en Deborah en uiteraard alle kids.

Veel plezier nog!!!

• 08 September 2009 - 14:40

Kees:

joe hoe in de rimboe
    oetangs in holland
    wachten moe
    praatje met plaatje af en toe
    doe