Van Jasper naar Vancouver … - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Edwin Venhuizen - WaarBenJij.nu Van Jasper naar Vancouver … - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Edwin Venhuizen - WaarBenJij.nu

Van Jasper naar Vancouver …

Door: Edwin

Blijf op de hoogte en volg Edwin

02 September 2010 | Canada, Vancouver

Kwam het vorige verslag nog vanuit een internet café in Jasper, nu zijn we inmiddels weer in Vancouver. De cirkel is rond in meerdere opzichten. Zo begonnen we de Canada reis met een temperatuur van 34 graden en vandaag was het ook weer hoog in de 20. We hebben een camper opgehaald en weer ingeleverd. We keken vanuit een hotel uit over downtown Vancouver en ook nu als ik dit schrijf zie ik langzaam de zon in de baai van Vancouver zakken om de nacht in te luiden voor de gezellige stad die Vancouver zeer zeker is.

We hebben vanaf Jasper eigenlijk vooral koud (tot aan vorst in de nacht aan toe) en nat weer gehad. We hebben nog twee national parks bezocht die wij vooraf als “niet bijster interessant” bestempeld hadden. Mount Robson bezit echter de hoogste top van de Rocky Mountains en Wells Gray bezit de vierna hoogste waterval van Canada. Tussen de twee parken in ligt het stadje Valemount en daar konden we scholen wilde chinook zalmen zien zwemmen in de ondiepe rivier. We hebben een boottocht ala Borneo gedaan om wildlife te spotten aan de oevers van de Blue River. We hebben een Osprey, Bold Eagle en twee beren gezien, wat deze trip zeer de moeite waard maakte. In Clearwater hebben we op een camping aan een meer gestaan met de naam Dutch Lake. Een Nederlandse immigrant was hier na de oorlog een asperges en aardbeien boerderij begonnen en de nazaten hebben dit omgetoverd tot een camping (die naam mag het eigenlijk niet hebben) met 15 sites direct aan het meer. We hebben zowel op de camping als wel eerder op de reis Nederlandse mensen ontmoet die zo rond begin jaren 50 naar Canada geëmigreerd zijn om daar een nieuw leven op te bouwen als boer. Zo is er hier in de buurt een hele Nederlandse gemeenschap van vooral mensen op leeftijd die hun wortels in NL hebben.

Na Clearwater hebben we twee dagen regen gehad en hebben we niet veel meer gedaan dan naar een plaats gereden om vervolgens een boekje te gaan lezen in de camper. Tot vandaag dus … Vanochtend hebben we de camper ingeleverd tot de verbazing van het verhuurbedrijf. Blijkbaar levert niemand de camper twee dagen eerder in dan gepland. Het niet terugkrijgen van je reeds betaalde dagen zal hier zeker debet aan zijn. Alles dus schoon gemaakt en de koffers weer ingepakt. De “black” en “grey” water tanks geleegd en de brandstoftank zit weer vol. Vroeg in de ochtend zijn we afgezet bij het Sheraton hotel voor twee nachten en 2,5 dag Vancouver. De zon scheen en we zijn naar de stranden gegaan aan de rand van downtown Vancouver en Stanley park.

Een paar “wist-u-dat”:
- Je met moeite een camper op een aangewezen plaats kan manoeuvreren en vervolgens dan mokken over de plek en er dan de volgende dag achterkomt dat je op de verkeerde plek staat

- Je aan de pomp alleen met creditcard kan betalen en er na 30 min proberen met als resultaat alleen maar foutmeldingen achterkomt dat dit alleen opgaat voor Canadese kaarten.

- Je een wildlife tour per bus kan boeken om er daarna achter te komen dat die de route rijdt naar de campground die je zelf al vier keer gereden heb om bij je camping te komen.

- Men een camping aan ons aanraadde die als “feature” afgedankte landrovers, verroeste fietsen en een soort eenden/ganzen vijver had. Mensen gaan dus geld betalen om hier te staan. Gelukkig stond er een bord met zoek maar een plek uit wij zijn later terug. Wij zijn dus mooi 500m verder op een andere camping gaan staan.

Ik zou nog zoveel kunnen vertellen over wat we gezien of meegemaakt hebben, maar ik bewaar dat voor als we weer thuis zijn. Wellicht komt er nog één verslag en anders zien we jullie weer in Nederland.

Ps vandaag wel weer Godfried en zijn stagiaire gezien bij de camperverhuur. Ze lachten beide naar ons en ik moest weer lachend denkend aan mijn eerdere verslag …

ps2 er staan weer een paar fotos nieuw op de picasa

• 02 September 2010 - 14:28

Laura En Rik:

Lieve Edwin en Annelies,

Wat hebben we weer genoten van jullie reisverhalen. Sommige dingen zijn zooo herkenbaar! Jullie zitten op dit moment in een prachtig hotel. Geniet nog maar lekker van de laatste daagjes in Vancouver en natuurlijk wensen we jullie een hele goede reis terug naar huis. We zijn erg benieuwd naar alle foto's. De foto's die we gezien hebben, waren in ieder geval prachtig!

Tot snel,

Veel liefs Laura en Rik