A little of everything - Reisverslag uit Jasper, Canada van Edwin Venhuizen - WaarBenJij.nu A little of everything - Reisverslag uit Jasper, Canada van Edwin Venhuizen - WaarBenJij.nu

A little of everything

Door: Edwin

Blijf op de hoogte en volg Edwin

28 Augustus 2010 | Canada, Jasper

We zijn inmiddels al een heel eind gevorderd met onze rondrit en de camper heeft ons prima voorzien van vervoer en onderdak. Tijd voor een samenvatting van de dagen, plaatsen en activiteiten:

Na de eerste nacht zijn we naar de Okanagen Valley gegaan wat bekend staat om zijn wijnen, gematigd klimaat en gigantische meer. Naast de bergen zie je ook veel boerderijen en fruittelers. De volgende stop was ons eerste national park, Revelstoke NP. Hier hebben we de Mount Revelstoke op gereden. Aan de voet was het mooi weer en onderweg alleen maar regen en wind. Bovenaan de top echter weer zon en ok temperatuur. We hebben meerdere trails gelopen en genoten van het uitzicht. We hebben overnacht op een camping bij de Canyon Hot Springs (http://www.canyonhotsprings.com/) en zijn hier twee nachten gebleven. We hadden een mooi plekje in de bossen en direct aan de rivier. De foto bij het kampvuur is daar genomen.

We hebben natuurlijk meerdere keren in de hot springs gezeten. Deze twee baden zijn gevuld met mineraal water van een bron in de buurt en zijn 40 en 32 graden van temperatuur. Combineer dit met een 34 graden, zonnetje en de Rocky Mountains op de achtergrond en dan weet je waarom we daar een nachtje extra bleven. Volgende stop was Golden en onderweg hebben we Glacier NP bezocht. We zijn tevens met de gondel bij het Kicking Horse Resort naar de top van de berg gegaan vanwaar we een mooi uitzicht over de rocky's, golden en de kicking horse rivier hadden. We zaten op een camping waar we de enige gasten waren. Het seizoen loopt op zijn eind en dat was zeker te zien.

Na Golden zijn we naar Banff gegaan. Onderweg hebben we Yoho NP gezocht en Emerald lake, Lake Louise en Lake Morraine. In Banff zijn we ook twee nachten gebleven. In de ochtend was het heel warm (34graden) en hebben we het stadje met het park bekeken. In de middag zijn we naar een meertje gegaan om te relaxen. In de avond hebben we een wildlife trip gemaakt waar we onder andere bighorn sheep en herten gezien hebben. Nu was het tijd geworden voor de Icefield Parkway.

Deze weg loopt van Banff naar Jasper en gaat dwars door de rocky's heen. Helaas is het weer een beetje omgeslagen deze dag. Het seizoen loopt tot 6 september en hierna gaan de meeste (echt bijna alle) campgrounds dicht. De temperatuur was gezakt naar 12 graden en dat is wel een groot verschil met de dagen ervoor. De zon liet zich gelukkig wel nog zien en gelukkig hadden we genoeg warme kleding mee. De route is erg mooi met om de zoveel kilometer uitzichtpunten, bezienswaardigheden zoals canyons en meren en machtige bergen. Midden op de route ligt het Colombia Icefield en toen we op de parkeerplaats uitstapten begon het te sneeuwen. BIZAR om van 34 graden naar sneeuw te gaan. In de bergen verandert het weer echter zeer snel en gelukkig voor ons die dag ook. De zon brak door en we besloten om met een busje de gletsjer op te gaan. 80m ijs zat er onder onze voeten en bovenop de gletsjer voelde het alsof we op de top van de Mount Everest stonden. Zeer mooie ervaring.

We hebben overnacht in Jasper waar we nu genieten van een dagje rust en rondlopen in het dorpje. Beetje koffie drinken en dit verslag schrijven. Morgen gaan we weer afzakken richting Vancouver al weten we nog niet zeker via welke route. We vermaken ons prima en alles gaat goed. Check ook de picasa site voor nieuwe fotos:

• 29 Augustus 2010 - 20:12

Judith & Bob:

Tjonge, Tjonge wat een temparaturen verschillen.
    Het kan vriezen en dooien in met prachtige gemaakte foto's. Het zijn echt plaatjes van foto techniek. Nu richting Vancouver, geniet er nog maar stevig van. We kijken uit naar het vervolg verslag. Hier is het al een paar dagen behoorlijke regenval.
    Vanaf a.s. Dinsdag wordt het beter volgend de radarbeelden. Veel liefs en kus.

• 31 Augustus 2010 - 13:35

Saskia En Michael:

Ziet er erg gaaf uit allemaal zeg!!
    Leuk verslag!!

Groetjes Mike en Sas