Walvissen - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Edwin Venhuizen - WaarBenJij.nu Walvissen - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Edwin Venhuizen - WaarBenJij.nu

Walvissen

Door: Edwin

Blijf op de hoogte en volg Edwin

20 Augustus 2010 | Canada, Vancouver

In het noorden van Vancouver Island hebben ze orka’s, maar voor walvissen moet je in het zuiden zijn. Woensdagmiddag vertrokken we vanaf Tofino voor een 3 uur durende walvistrip. Het weer was een beetje matig, maar de golven waren gelukkig niet zo hoog. Niet ver vanuit de kust kwamen we meteen al twee humpback whales tegen, een moeder met een jong. Deze walvissen komen vier keer boven voor een ademteug om daarna een aantal minuten naar de bodem te duiken om plankton te eten. Ook hier gold de 100m regel, maar wederom kwamen de twee walvissen echt heel dichtbij. Zo dichtbij dat we hun enorm stinkende adem konden ruiken. Indrukwekkende beesten om te zien en onbegrijpelijk dat mensen hier op jagen voor commerciële doeleinden.

De volgende dieren die we zagen waren zeehonden, meeuwen, zeesterren en zeeleeuwen. Deze beesten zaten allemaal op een rotspartij zo’n 1,5 km uit de kust. Het klinkt misschien een beetje raar, maar zeeleeuwen lijken een beetje op beren als je alleen naar de kop kijkt. Er was een gevecht aan de gang tussen de twee alpha mannetjes over wie het beste vrouwtje kreeg. Ze proberen elkaar in de nek te bijten met hun grote rij tanden en dit gaat gepaard met een luid gegrom. Tijd om de grey whales te gaan zoeken. Onderweg nog wat zeeotters gezien en wist je dat die kort na de geboorte naar de bodem duiken om een mooie steen op te rapen (heet dat rapen als je flippers hebt ipv handen?) en die dan hun hele leven bij zich dragen?

Daar !!! De hele boot kijkt en ziet niets dan water. Daar opnieuw een straal water omhoog!! Pas als de boot op zo’n 50m van de gray whale ligt ziet iedereen hem. Je kan zeggen wat je wilt, maar die tourguides hebben wel skills. Een gray whale is nog groter dan de humpback en zo groot zelfs dat als hij naar de bodem dook dat hij zijn staart niet kan strekken omdat hij dan al bij de bodem was. Deze jongen ook mooi op de foto kunnen zetten en helaas was het hierna alweer tijd om terug te gaan naar Tofino. Deze trip was indrukwekkend, maar helaas was het weer niet al te best. Een van de gezinnen aan boord was in zijn geheel de pineut. Vader, moeder en twee dochters moesten allemaal overgeven. Wij hebben het gelukkig goed doorstaan.

Des avonds nog lekker uit eten geweest en vandaag zijn we weer naar het noorden gereden. Dat was wel een hele rit. We waren om 14:00 bij de veerboot naar Vancouver en om 15:15 zou de volgende gaan. Tijd genoeg zou je denken, maar we kwamen gewoon niet op die boot zo druk was het. Wij zijn beide niet goed in wachten en het was dus zwaar om van 14:00 tot 17:00 te moeten wachten op een veerboot. Die doet er trouwens 2,5 uur over zodat we pas om 20:00 in downtown Vancouver waren. Net tapa's gegeten en Vancouver by night ontdekt en nu lekker slapen.

ps met Annelies gaat alles prima. Klik weer hier voor nieuwe fotos:

• 20 Augustus 2010 - 14:14

Wim:

Indrukwekkende serie foto's weer!! jullie zien wel heel veel. vanmorgen met Jeanet en Tom naar Sail geweest en diverse schepen bezichtigd. veel plezier verder nog.

• 22 Augustus 2010 - 14:53

Judith En Bob:

Wij zijn er stil van geworden van deze indrukwekkende foto's.
    We blijven weer uitkijken naar het volgend verslag. Groetjes en Kusss

• 23 Augustus 2010 - 07:51

Saskia En Michael:

mooie foto's hoor!!
    erg indrukwekkend!

veel plezier nog
    fijn te lezen dat het goed gaat met je Lie!

liefs