Orka's en slaapproblemen - Reisverslag uit Tofino, Canada van Edwin Venhuizen - WaarBenJij.nu Orka's en slaapproblemen - Reisverslag uit Tofino, Canada van Edwin Venhuizen - WaarBenJij.nu

Orka's en slaapproblemen

Door: Edwin

Blijf op de hoogte en volg Edwin

19 Augustus 2010 | Canada, Tofino

Waar moet ik beginnen? Hoe kan je in één stukje vertellen wat je allemaal hebt meegemaakt? Dat kan dus gewoon niet ben ik bang. We zijn sinds zondag op Vancouver Island, dat bijna net zo groot is als Nederland. We zijn eerst naar het noorden gereden, naar Quadra Island. Dat is weer een eiland tussen Vancouver Island en het vaste land. We hadden een tip gekregen van ons reisbureau (http://www.gocanada.nl) om naar de Tsa-Kwa-Luten lodge te gaan. Deze tip was zeker de moeite waard, want wat was deze lodge fantastisch gelegen aan een baai met uitzicht op de geweldige natuur.

We hadden voor de volgende dag meteen een whale watch tour geboekt die de volledige dag zou duren. Om 10:00 vertrokken we van Quadra richting Discovery Passage. Garry was onze skipper en hij zou zover gaan als nodig was, maar Orka’s zouden we zien. Eerst zagen we een paar zeearenden, maar na een uurtje varen was het dan zover. Garry over de speaker: “Don’t be alarmed and everybody stay cool … ORCAAAAAAAAAAAAA ALERT!!!”. Ja hoor verschillende sprays water kwamen omhoog vrijwel meteen gevolgd door de grote zwarte vinnen. Men moet op 100m van de dieren blijven in Canada, maar wat Garry deed mocht wel. De orka’s zwommen namelijk richting het westen en hij ging precies in de baan van hun pad liggen. Zo kwamen de orka’s dus recht op ons afzwemmen. Er waren 13 dieren in totaal waaronder moeders met baby orkaatjes. De dichtstbijzijnde orka kwam op ongeveer 10m van de boot boven … wow … zeer indrukwekkend. Toen ze voorbij waren ging Garry ze weer inhalen en wederom in de baan van hun pad liggen zodat we ze weer van dichtbij konden zien. Dit herhaalde zich 4 keer waarna het tijd werd om de lunch te eten. Tijdens de lunch in een baaitje bleven de orka’s echter in de buurt en zag je ze echt jagen op de zalmen. Af en toe sprong er een zalm uit het water, gevolgd door een orka. Fantastisch schouwspel om te aanschouwen tijdens de lunch. Na de lunch gingen we terug en zagen we nog onderweg zeehonden, arenden, dolfijnen en een zwarte beer met jong.

De volgende dag zijn we weer naar het zuiden gereden om af te slaan naar de Pacific Rim highway naar Tofino. Dit was een rit van 300km maar erg mooi. Onderweg zijn we gestopt bij het plaatsje Coombs dat bekend is om zijn café met geiten op het dak. Er staat werkelijk: “tourist attraction … Goats on the roof”. Het scheen wereldwijd bekend te zijn dus wij zijn ook maar even gaan kijken. Er is niets speciaals aan en het was super druk met toeristen … we zijn dus snel weer weg gegaan. In Port Alberni hebben we mooi wat eten en drinken ingeslagen en dat is ook een ervaring op zich. Wat zijn die supermarkten hier mega mega groot. Met alles aan boord zijn we naar Cathedral Cove gereden. Dit is een bos met zeer oude bomen van wel 800 jaar oud. De diameter van een stam kan wel 3 tot 4 meter zijn.

We zijn wat verder afgezakt en dan kom je langs mooie meren waar veel mensen zitten te relaxen. Je ziet wat mensen kajakken en picknicken. Dat laatste is ook precies wat wij gedaan hebben bij Sprout lake. Etenswaar en drinken mee, zwembroek mee en gaan. Er zijn overal prima faciliteiten zoals wc’s, omkleedhokken, douches, picknick tafels enz. Na een heerlijke picknick zijn we gaan zwemmen wat echt nodig was bij de temperatuur van 34 graden die we al dagen hebben. Het werd al wat laat en we besloten om de laatste kilometers naar Tofino te gaan rijden. De scenery is echt waanzinnig met fjorden, bergen, meren, inlets, bomen en rotsen. We zijn dan ook meerdere malen uit de auto gestapt om wat foto’s te nemen of om gewoon om ons heen te kijken en te genieten van het uitzicht. Om 19:30 waren we dan na een lange dag en rit in Tofino en begon de challenge om een kamer te vinden. Ik dacht dat het wel mee zou vallen en dat vooraf boeken niet nodig was. FOUT!!! We hebben wel 6 lodges afgelopen en dat waren nog de lodges waar niet het bord No Vacancy buiten hing. Echt het hele dorpje was volgeboekt tot aan de ranzige motels aan toe. Om 21:00 komen we dan bij de Clayoquot Orca lodge aan met de vraag of er nog een kamer was. Bleek een groep van 6 mensen betrokken te zijn geraakt bij een ongeluk en ze had nog 2 kamers vrij hierdoor Nog voordat we de prijs gehoord hadden zeiden we al … doe maar … bleek de kamer 200 euro te kosten per nacht. De enige andere optie volgens die vrouw was om terug te rijden naar Port Alberni. Aangezien ik al redelijk kapot was en het 150 km rijden was naar Alberni over bergweggetjes, hebben we maar de kamer genomen. Mooie was, toen ik later nog even bij de receptie stond, dat een gezin uit Azië (volgens mij Japanners) 320 euro moesten betalen voor een kamer. Het kan dus altijd erger

Meteen wel voor de volgende dag een whale watch trip geboekt maar daar vertel ik later weer over.

Groetjes,
Edwin en Annelies.

PS check hier wat fotos:

• 19 Augustus 2010 - 06:32

Dré:

Mooi verhaal, leuk ook want alles is zo lekker bekend voor mij.
    En ja, al die toko's zijn rete duur, dat is wel weer brakjes...
    Prachtig natuurlijk die Orca's, daar doe je het voor he!?
    Have Fun!

• 19 Augustus 2010 - 07:33

Eva:

Wow ORKA'S!
    Jullie vakantie klinkt super, heel veel plezier nog, geniet ervan!

Kus EEF

• 19 Augustus 2010 - 08:53

Judith En Bob:

Het fotowerk is weer super genomen. Het is echt een staaltje van wereld der natuur. Het is heel wat anders dan een zoute haring eten met uitjes. ha ha

Groetjes van uit Purmerend met 20graden

• 19 Augustus 2010 - 09:33

Joke:

Geweldig om te lezen!!
    Gisteren kwam ik Bob en Judith tegen bij de Hema en hadden toevallig gebeld, ik had dus al het een en ander gehoord. Het lijkt mij helemaal super wat jullie hebben meegemaakt!! Ga nu snel de foto's bekijken.

Dikke X van ons 4en.

• 19 Augustus 2010 - 09:34

Joke:

Mooie foto's!!

• 19 Augustus 2010 - 12:38

Saskia En Michael:

Jeetje zeg wat gaaf!!!
    coole foto's!!!!
    Geniet nog van de vakantie!!
    Gaat alles goed lie??

liefs mike en sas

• 19 Augustus 2010 - 15:13

Kees:

leuke visjes en dure kamer, alles groot aan pakken!
    veel plezier, hier is de sail begonnen, ook leuk
    met een boot.