Dacht je dat je in Nederland veel sneeuw gehad had - Reisverslag uit Iso Syöte, Finland van Edwin Venhuizen - WaarBenJij.nu Dacht je dat je in Nederland veel sneeuw gehad had - Reisverslag uit Iso Syöte, Finland van Edwin Venhuizen - WaarBenJij.nu

Dacht je dat je in Nederland veel sneeuw gehad had

Door: Edwin

Blijf op de hoogte en volg Edwin

07 Februari 2010 | Finland, Iso Syöte

Vrijdag
Ondanks dat we dit jaar ruim op tijd begonnen waren met inpakken en wij donderdag voor 22:00 al geheel klaar waren, begon de reis toch met rennen. Wij wonen natuurlijk niet ver van NS Station Weidevenne, maar met de koffer, twee rugtassen en skischoenen loop je toch minder snel. Net op tijd een kaartje kunnen kopen en de trein in kunnen schieten op weg naar Schiphol. We hadden de vorige avond al ingecheckt en wonder boven wonder twee plaatsen bij het raam bij de nooduitgang kunnen boeken. Dit is werkelijk de eerste keer dat dit ons een beetje mee zit en ook de onverwachte last-minute gate wijziging op Schiphol hadden we in de gaten.

Het toestel vertrok echter niet op tijd en na 25min wachten bleek waarom. Er werd een vrouw van haar plaats gehaald en kwam even later terug om al haar spullen te pakken. Ze werd het toestel uit gezet en de piloot riep om dat er wat “customs” problemen waren met deze vrouw. Bijna een half uur later vertrokken we dan naar Helsinki. Daar aangekomen na een prima vlucht wilden we snel het toestel uit want onze aansluitende vlucht naar Oulu vertrok 20min later. Dat is niet heel veel tijd om over te stappen. Wij waren voor de vlucht al ingecheckt en het bleek dat wij slecht van aankomst gate 25 moesten lopen naar gate 23, dat om de hoek lag.

In Oulu airport kwamen de tassen al snel en stond onze chauffeur al klaar met een bordje. In twee uur werden wij naar onze eindbestemming Iso Syöte gebracht. Na uitpakken in onze blokhut met haardvuur en sauna zijn we iets gaan eten in het hotel op 200m lopen. Daar bleek ook een Finse kareoke te zijn waar wij ons echt over verbaasd hebben. De Finnen zijn rustige niet zo spraakzame mensen en daar gingen ze vol erin. Om een voorbeeld te geven: Er ging een vrouw uit de maat en geheel vals een Fins nummer zingen waarop dan een ander stel stond te stijldansen en weer een ander stel een dans dat ik het beste kan omschrijven als een semi zwanenmeer ballet. We hebben het een uur vol gehouden en toen zijn we naar de cottage gegaan.

Zaterdag
Vandaag hadden we het plan om een beneden aan de berg te gaan kijken. Er bleek één keer per zaterdag een bus naar beneden te gaan en die hadden we al gemist. Er zat dus niets anders op dan te lopen. Via een steil voetpad dwars door de met een dikke laag sneeuw bedekte bomen komen we in 20min bij het kleine dorpje beneden aan de berg. Een dorpje is het eigenlijk niet eens. Je hebt er de skiliften, skiverhuur, een supermarktje en een restaurantje. We hebben wat zaken in geslagen voor de komende dagen en ineens wisten we weer waarom we ook wat zaken hadden meegenomen uit NL. Zo kost een brood 3,80 euro en een pot pasta saus 3,20 euro. Wij hebben nog geïnformeerd wat het kost om naar een grote supermarkt in de omgeving te gaan, maar dat is 120 euro met de taxi of om 7:55 vertrekken met de bus voor een uur rijden en dan gaat de bus terug om 17:00 met ook weer een uur rijden. Echt veel keus hebben we dus niet.

We zijn nog even wezen kijken bij de skihellingen en besloten toen om terug te gaan. We konden iets langer dan een half uur wachten voor de bus omhoog OF juist lopen. Wij besloten voor lopen met die rugzak met boodschappen op mijn rug aangezien we geen zin hadden in wachten. Je hoeft geen raketgeleerde te zijn om te bedenken dat omlaag eenvoudiger loopt dan omhoog. Binnen no-time gaan de mutsen af, de handschoenen uit en de sjaals af. Het is -6 maar binnen mijn jas is het +28. Zweten als een otter en halverwege moeten we echt even pauzeren. Vanaf dat moment moeten we om de zoveel meter even stoppen aangezien onze conditie ons in de steek laat. Na 40 min en ondertussen de bus voorbij zien komen, arriveren wij boven op de berg en kunnen we naar ons huisje toe. De rest van de dag zijn we hier ook niet meer uitgekomen en hebben we genoten van het haardvuur, wat eten en uiteindelijk ook de sauna.

• 08 Februari 2010 - 09:19

Judith & Bob:

Het is weer een geweldig reisverslag! Geniet nog wel even van het prachtige natuurschoon van Lapland.

Een hollandse groet.

• 08 Februari 2010 - 18:41

Saskia En Michael:

Heel veel plezier!! Het ziet er weer prachtig uit allemaal!!

Liefs Michael en Saskia